Sosyal medyada çocukların güvenliği için yeni dönem başlıyor! Cumhurbaşkanlığı Siber Güvenlik Başkanlığı tarafından hazırlanan yönetmelikle sosyal ağ platformlarına yaş doğrulama zorunluluğu getirildi. Sosyal medyada yaş sınırlamasını içeren "Sosyal Ağ Sağlayıcı Tarafından Çocuklara Özgü Ayrıştırılmış Hizmet Sunulmasına ve Yaş Doğrulamaya İlişkin Yönetmelik" Resmi Gazete'de yayımlandı. Cumhurbaşkanlığı Siber Güvenlik Başkanlığınca hazırlanan yönetmelikle, sosyal ağ sağlayıcı tarafından sunulan hizmetlere erişimde yaş doğrulamaya, 15 yaşını doldurmuş çocuklara özgü ayrıştırılmış hizmet sunulmasına ve ebeveyn kontrol araçlarına ilişkin usul ve esaslar belirlendi. Yönetmeliğe göre, sosyal ağ sağlayıcısı 15 yaşını doldurmamış çocuklara hizmet sunamayacakSosyal ağlarda 15 yaş altındaki çocuklara hizmet sunulması yasaklanıyor. (Foto: AA) Düzenlemeye göre 15 yaşını doldurmamış çocuklara hizmet sunulamayacak, 15 yaşını doldurmuş çocuklar ise kendilerine özel güvenlik ve gizlilik kuralları uygulanan hesapları kullanacak. Yeni kurallara uymayan platformları ise yaptırım süreci bekleyecek.Sosyal ağ sağlayıcıları, hesap oluşturma aşamasında kullanıcıların yaşını doğrulamak zorunda olacak (Fotoğraf: ahaber) SOSYAL MEDYADA 15 YAŞ ALTI DÖNEMİ KAPANIYOR! Yeni yönetmeliğe göre sosyal ağ sağlayıcıları, 15 yaşını doldurmamış çocuklara hizmet sunamayacak. Hesap oluşturma aşamasında kullanıcıların yaşları, e-Devlet Kapısı üzerinden alınacak "yaş doğrulama belirteci" ile doğrulanacak. Yaş doğrulaması sonucunda 15 yaşını doldurmadığı belirlenen çocukların hesap açma talepleri onaylanmayacak. 15 yaşını doldurmuş çocuklar ise kendilerine özgü ayrıştırılmış hizmet kapsamında sosyal medya kullanabilecek.Yeni yönetmeliğe göre, 15 yaşını doldurmamış çocukların sosyal medya hesabı açmasına izin verilmeyecek (Fotoğraf: ahaber) Sosyal ağ sağlayıcı, 15 yaşını doldurmuş çocuklara yönelik ayrıştırılmış hizmet sunumunda ise çocuğun yüksek yararı ile fiziksel, zihinsel, psikolojik, sosyal ve duygusal gelişim ihtiyaçlarını gözeterek gerekli tedbirleri alacak. Yaş doğrulama süreçlerinde kişisel verilerin korunması esas olacak. Kimlik tespiti yerine yalnızca yaş eşiğinin belirlenmesine imkan tanıyan yöntemler kullanılacak. Yaş doğrulama yöntemleri, gerçeğe aykırı beyan ve manipülasyon girişimlerine karşı teknik yönden sağlam ve güvenilir bir altyapıya sahip kılınacak. YAŞ DOĞRULAMASI E-DEVLET ÜZERİNDEN YAPILACAK Yönetmelikle "yaş doğrulama" standartları da belirlendi. Buna göre sosyal ağ sağlayıcı, hesap oluşturulması aşamasında kullanıcının yaş durumunu e-Devlet Kapısı üzerinden "yaş doğrulama belirteci" ile doğrulayacak. Yaş doğrulaması sonucunda 15 yaşını doldurmadığı tespit edilen çocukların hesap açılış talepleri onaylanmayacak. 15 yaş üstü ise "çocuklara özgü ayrıştırılmış hizmet" esaslarına tabi tutulacak.Yaş doğrulama işlemlerinde e-Devlet destekli sistem uygulanacak. (Foto: AA) 15 yaşını doldurmuş çocuk kullanıcıya ait kişisel verilerin korunması amacıyla sosyal ağ sağlayıcı, yüksek düzeyde gizlilik ayarlarını varsayılan olarak uygulayacak. Ayrıştırılmış hizmet kapsamında bulunan çocuk hesapları, varsayılan olarak gizli hesap olacak. Bu hesaplarda canlı yayın açılmasına ve kişiselleştirilmiş reklam gösterilmesine izin verilmeyecek.Çocuk hesaplarında canlı yayın ve kişiselleştirilmiş reklam kısıtlanacak. (Foto: AA) Çocuklar, yalnızca takip ettikleri hesaplardan mesaj alabilecek. Ayrıca diğer kullanıcılar, çocuk hesaplarının takipçi ve takip edilen listelerini görüntüleyemeyecek. YÖNETMELİK 1 KASIM'DA YÜRÜRLÜĞE GİRECEK Yönetmelikle sosyal ağ sağlayıcılarına ebeveyn denetim araçları sunma zorunluluğu da getirildi. Bu kapsamda ebeveynler, çocuklarının hesap ayarlarını kontrol edebilecek, kullanım sürelerini sınırlandırabilecek ve ücretli işlemlere izin verebilecek. 1 Kasım'da yürürlüğe girecek yönetmelikle, mevcut hesaplar için yaş doğrulama işlemlerinin 31 Mart 2027'ye kadar tamamlanması gerekecek. Yaşının 15'in altında olduğu belirlenen kullanıcıların mevcut hesapları ise kapatılacak. Çalışan Annelerin Beklediği Müjde: Doğum İzni 24 Haftaya Çıktı Yeni yasayla birlikte, özellikle çalışan kadınların kariyer ve aile hayatı arasındaki dengeyi kurabilmesi adına devrim niteliğinde bir adım atıldı. Devlet Memurları Kanunu ve İş Kanunu’nda yapılan değişiklikle, daha önce toplam 16 hafta olan ücretli doğum izni süresi 24 haftaya (6 ay) yükseltildi. Bu düzenleme, annelerin bebekleriyle daha uzun süre vakit geçirmesine olanak tanırken, babalar da unutulmadı. İşçi statüsündeki babaların 5 günlük doğum izni 10 güne çıkarılarak memurlarla eşitlendi. "Güçlü aile, güçlü toplum" sloganıyla hayata geçen bu madde, koruyucu aileleri de kapsayacak şekilde genişletilerek sosyal güvencesi olmayan koruyucu anne ve babaların sigorta primlerinin devlet tarafından ödenmesini hükme bağladı.