Reklam
Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddin-i Marmaravi Hz. (Ege Bölgesinin Manevi Liderlerinden)

Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddin-i Marmaravi Hz. (Ege Bölgesinin Manevi Liderlerinden)

1435‟te Manisa‟nın Gölmarmara ilçesinde doğan Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî, hayatının büyük bir bölümünü yine doğduğu coğrafyada –Manisa‟dageçirmiştir. II. Murad, Fâtih Sultan Mehmed ve II. Bayezid‟in saltanat yıllarında yaşadığı anlaşılan Şemseddîn-i Marmaravî, “Orta Kol” olarak tabir edilen Halvetiyye‟nin Ahmediyye kolunun kurucusudur. Devrinde birtakım sosyal ve dinî problemlerin çözüme kavuşturulmasında etkin bir rol oynamış, devlet-i âliyye tarafından taltif edilmiştir. Yunus Emre tarzında sade Türkçe‟yle yazdığı eserleri, Türk dili ve edebiyatının zengin malzemeleri arasında değerlendirilmektedir. Eserlerinin tamamı tasavvufî içerikte olup didaktik bir üslupla kaleme alınmıştır. Marmaravî‟nin hayatı hakkında bir kısım makalelerin yazılmasına, eserleri üzerine birtakım tezler yapılmasına rağmen yeterince tanınmadığı kanaatindeyiz.

YAŞAM - 2025-10-07 01:20:42 Bu içerik 149 kez okundu.

ŞEMSEDDÎN MARMARAVÎ, Ahmed, Yiğitbaşı Velî Hz.

(d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)

divan-tekke şairi

(Divan-Tekke / Başangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

AHMED ŞEMSEDDİN, Yiğitbaşı

Saruhan sancağının Akhisar kazasına bağlı Marmara nahiyesinde 839/1435-36 yılında dünyaya gelen müellifin adı Ahmed, lakabı Şemseddîn’dir. “Marmaravî”, “Saruhânî”, “Akhisârî” ve “Rûmî” gibi nisbelerle de anılmış; “Yiğitbaşı Velî” ünvanıyla meşhur olmuştur. Câmiü’l-Esrâr adlı eserinin 152. beytinden babasının adının Îsâ olduğu anlaşılan Marmaravî'nin ailesi ile ilgili fazla bir bilgi yoktur. Çocukluğu ve gençliği Gölmarmara’da geçmiş, ilk eğitimini bir tarikat halifesi olan babasından almıştır. Zahirî ilimler, Hanefî fıkhı ve ehl-i sünnet akâidi konularında iyi bir eğitim görmüş; babasının isteği üzerine Uşak’ın Kabaklı köyünde bulunan Halvetî şeyhi Alâeddin Uşşâkî’ye intisap etmiştir. Seyr ü sülûkunu tamamlayarak Manisa’nın “Seyyid Hoca” bu günkü adıyla Adakale Mahallesi’ndeki mescit ve tekkesinde mürşitlik faaliyetlerine başlamıştır. Sevenlerinin ve kendisine intisab edenlerin çokluğundan “şeyhu’ş-şuyûh” (şeyhler şeyhi) unvanı verilen Marmaravî, muhtemelen II. Bâyezîd’in saltanat döneminde, tarikat işleriyle ilgili bir ihtilafın çözümü için İstanbul’a çağrılmış; ihtilafları çözerek şer’a muhalif tekkelerin kapatılmasını sağlamıştır. Meselelerin çözümünde gösterdiği yiğitçe işaretler sonucu kendisine “Yiğitbaşı” unvanı atfedilmiştir. Halvetiyye tarikatında “orta kol” olarak bilinen “Ahmediyye” şubesinin kurucusudur. 910/1505 yılının sonlarına doğru 71 yaşında vefat etmiş, tekkesinin bahçesine defnolunmuştur.

Kaynaklarda Marmaravî'nin eserlerinin sayısı aşağıda sıralananlardan fazladır. Ancak Ögke (2006: 63), bu durumun aynı metnin farklı isimlerle kaydedilmiş olmasından kaynakladığını belirtmiştir. Tespit edilen eserleri şunlardır:

1. Câmi’u’l-Esrâr: Tam adı Câmiu’l-Esrâr fi Tarîkı’t-Tasavvuf’tur. Müellifin ilk eseridir. 834 beyitten oluşan bu mesnevide Allah’ın isimleri ve sıfatları, Allah sevgisi, irşad, mürşid-i kâmil, tasavvuf yolu ve ondan ayrılanlar, vücûd, tenezzülât, insan, nefs ve mertebeleri, ruh, zâhir-bâtın, rüya tabirleri gibi konular işlenmiştir. 29 nüshası mevcuttur.

2. Risâle-i Tevhîd: Eserin tam adı Risâle-i Tevhîd fi Tarîkı’t- Tasavvuf li’l-Ebrâr ve’l-Mukarreb ve Ehli’t-Tahkîk’tir. Eserde itikad, şeriat, varlıkların aslı, telkin, zikre devam, tevhid, insanın hakikatleri, ruh ve nefs, rüya tabirleri, peygamberlerin görülmesi, rü’yetullâh ve hikmet ilmi vb. konular ele alınmıştır. 38 nüshası bulunmaktadır.

3. Mukaddimetü’s-Sâliha: Diğer adı Câmiu’l-Esrâr fî Tarîkı’t-Tasavvuf ve’l-İ’tikâdii’l-Hâlisa olan eserde, zâhir ve batın ilimleri, ehl-i sünnet ve’l-cemâat, tasavvufun üç yolu “tefekkür, havâtır ve esmâ” ile rüya tabirleri gibi konular işlenmiştir. 29 nüshası bulunan eser yayımlanmıştır (Tatçı vd.1995).

4. Keşfü’l-Esrâr: Tam adı Keşfü’l-Esrâr fî Tarîkı’t-Tasavvuf li-Ehlillah ve’l –Mukarreb ve’l-Ebrâr’dır. Müellifin, Kenzü’l-Hakâik ve Zübdetü’ş-Şerife adlı eseri de ikinci varağının sonundan itibaren bu eserin aynısıdır. Risalede zâhir ve bâtın ilimleri, Allah’ın varlığı, birliği, isimleri ve sıfatlarına ait itikadî mevzular ile akıl, nefs, ruh, rü’yetullâh ve çeşitli rüya tabirlerinden örnekler yer almaktadır. Câmiu’l-Esrâr ve Risâle-i Tevhîd’in özeti sayılabilir. 24 nüshası mevcuttur.

5. Ravzatü’l-Vâsılîn: Eserin biri Es’ile ve Ecvibe mine’l-Kelâm ve’t-Tarîka, diğeri isimsiz 22 nüshası bulunmaktadır. Allah'ın sıfatlarından bahisle başlayan metinde bazı kelam konuları açıklanmıştır.

6. İrfânü’l-Ma'ârif: Şeriat, tarikat ve hakikate dair konuların işlendiği bu risalede tasavvuf eğitiminin incelikleri, zahir ulemasının öğrettikleriyle kıyaslanarak anlatılmıştır. Ayrıca ibadet, tevhid, irşad, zikir, mürşid-i kâmil, tevbe ve telkin, fakr, ilim konuları da ele alınmıştır. Değişik adlarla yedi ayrı kütüphanede kayıtlıdır.

7. Hurde-i Tarîkat: Tarikate girişten başlayıp tekke eğitiminden mezun oluncaya kadar bir müridin kendine, şeyhine, ihvanına ve başkalarına karşı nasıl davranacağını; gündelik hayatta, yemekte, konuşurken, günlük ve haftalık evrad, ezkâr ve ibadetler sırasında ve seyahat anında uyması gereken usul ve adabın anlatıldığı eserin tek nüshası vardır.

8. Risâletü’l-Hüdâ li-Uli’l-İhtidâHurde-i Tarîkat ile benzer muhtevadır. İçinde bazı tasavvufi nasihatler de yer almaktadır. 2 nüshası vardır.

9. Atvâr-nâme-i Seb’a: Risalenin, A’mâlü’t-Tâlibîn, Risâle-i Atvâr-ı Seb’a li-Kalbi’l-Ârifîn, Risâle-i Islâh-ı Nefs adlarıyla ve Câmi'u’l-Esrâr’ın varakları arasına, sayfa kenarlarına yazılmış toplam 5 nüshası vardır. Eserde müridin ulaşması gereken merhaleler anlatılmıştır.

10. Tabakâtü’l-Evliyâ: İçinde Muhyiddin İbn Arabi’nin el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye’sinin tercümesi niteliğindeki Ricâtü’l-Gayb ile ilgili bilgiler yer alan eserin, uzunluk bakımından birbirinden farklı 3 nüshası bulunmaktadır.

11. Risâle-i Makâlât-ı Şeyh Muhyiddîn-i Arabî: Tarikat ve hakikat ehlinin on amelinin açıklandığı risalenin 3 nüshası mevcuttur.

12. Ahvâlü’l-Ebrâr ve’l-Mukarrebîn: İçinde tasavvuftan, ebrar ve mukarrebûnun güzel ahlakından bahsedilen risalenin 2 nüshası bulunmaktadır.

13. Bahreynü’l-AşkRavzatü’l-VâsılînSilsile-i Ehl-i Tarîkat adlarıyla ve isimsiz olmak üzere 8 nüshası bulunan risalede, insanın diğer varlıklardan üstün yönleri, Allah’ın varlığı ile mahlukatın varlıkları, rüya tabirleri ve aşk ile Allah’a ulaşma konuları işlenmiştir.

14. Silsile-i Ehl-i Tarîkat: Ashâb-ı Suffa’dan, Hz. Peygamber’in Hz. Alî’ye zikir telkininden ve Hz. Alî’den Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn Marmaravî’ye kadar gelen silsileden söz edilen tek varaklık bir risaledir. Bir nüshası mevcuttur.

15. Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye: Farsçadan tercüme edilmiştir. Ahlâkî, dinî, örfî değerler konusundaki bu didaktik nitelikteki manzum-mensur eser üzerinde yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Özer 2001).

Marmaravî, eserlerini sade ve samimi ifadelerle Türkçe olarak kaleme almıştır. Halk arasında yaygınlaşmış, anlaşılabilir Arapça sözcüklere yer vermiş, terkiplerden, özellikle Farsça kelimelerden kaçınmıştır. Bu dil hassasiyeti ile kendisinden sonra ortaya çıkan Türkî-i basîtin ilk mübeşşirlerinden sayılabilir. Eserlerinin büyük kısmı mensurdur. Aruz vezniyle kaleme aldığı az sayıdaki didaktik nitelikteki manzumeleri de onun, halkın dinî, içtimâî ve ruhî eğitiminde şiiri de bir araç olarak kullandığını göstermektedir. Eserlerini şerîat, tarîkat ve hakîkat kavramlarını ortaya koymak amacıyla yazmış; tevhid, vahdet-i vücut, akâid, kelam vb. konuları ele almıştır. Bunları Kur’an ve sünnet çizgisinden sapmadan, değişik örneklerle, edebî sanatlara fazla yer vermeden, doğrudan anlatmıştır. Soru-cevap anlatım yolunu sıkça kullanmıştır. Eserleri, onun eğitimci kişiliğini göstermesiyle de dikkati çekmektedir

Kaynakça

Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat. (21-22): 29-33 / 60-63.

Anonim. ez-Kerâmât-ı Hazret-i Pîr. İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi. Türkçe Yazmalar. No. 317/9. vr. 85b-86a.

Anonim. ez-Kerâmât-ı Hazret-i Pîr. Nûruosmaniye Kütüphanesi. No. 2407/8. vr. 111b.

Anonim. Kerâmât-ı Yiğitbaşı Velî. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Yazmaları. No. 1271/5. vr. 152b-154a.

Anonim. Menâkıb-ı Yiğitbaşı Şeyh Ahmed Efendi (Menâkıb-ı Yiğitbaşı). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Yazmaları. No. 194/2. vr. 8a-8b.

Börekçi, Muhsine (hzl.) (2003). Yiğitbaşı Ahmed Şemseddin Marmaravî, Risâle-i Tevhîd (İnceleme-Metin-Dizin). Ankara: Akçağ Yay.

Erdoğdu, M. A. (hzl.) (1994). Bursalı Mehmed Tâhir bin Rifat, Aydın Vilâyetine Mensûb Meşâyih, Ulemâ, Şuarâ, Müverrihîn ve Etibbânın Terâcim-i Ahvâli (Aydın Vilâyetine Mensûb Meşâyih). İzmir: Akademi Kitabevi.

Gündüz, İrfan (hzl.) (1995). Sâdık Vicdânî, Tomar-ı Turuk-ı Aliyye (Tarîkatler ve Silsileleri). İstanbul: Enderun Kitabevi.

Harîrîzâde Mehmed Kemâleddin. Tıbyânü Vesâili’l-Hakâik fî Beyâni Selâsili Tarâik (Tibyân). Süleymaniye Kütüphanesi. Fatih İbrahim Efendi. No. 430. vr. 53a-65b.

Hocazâde Ahmed Hilmi (1325). Ziyâret-i Evliyâ. İstanbul.

Hüseyin Vassâf. Sefîne-i Evliyâ-yı Ebrâr Şerh-i Esmâr-ı Esrâr (Sefîne). Süleymaniye Kütüphanesi. Yazma Bağışlar. No. 2317. vr. 295b.

Okumuş, Necdet (1992). “Ahmed Şemseddîn Marmaravî (Yiğirbaşı) İle İlgili Kaynakların Değerlendirilmesi”. Manisa. (1): 22-30.

Okumuş, Necdet (1996). “Yeni Kaynakların Işığında Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî (Yiğitbaşı) Hakkında Bazı Yanlışların Düzeltilmesi (Yiğitbaşı Hakkındaki Yanlışlar)”. Kubbealtı Akademi Mecmûası (4):175-183.

Ögke, Ahmet (hzl.) (2006). Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî, Yiğitbaşı Veli, Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.

Ögke, Ahmet (1999). “Osmanlı Dönemi Tekke Hayâtına Bir Örnek: Yiğitbaşı Velî ve Tarîkat Usûlü”. Osmanlı. (IV): 521-530.

Özer, Hasan (2007). Yiğitbaşı Ahmed Şemseddin Marmaravî, Usûl-ı Vusûl-ı İlâhiyye (Metin-İnceleme- Gramatikal Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gazi Osmanpaşa Üniversitesi.

Şimşek, Selami (2008). Osmanlı’nın İkinci Başkenti Edirne’de Tasavvuf Kültürü. İstanbul: Buhara Yay.

Tatçı, Mustafa, H. Çeltik (1995). Türk Edebiyâtında Tasavvufî Rüyâ Tâbirnâmeleri. Ankara: Akçağ Yay.

Uludağ, Süleyman (1989). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 135-136.

Yavuz, A. Fikri, İ. Özen (hzl.) (1972). Bursalı Mehmed Tâhir bin Rifat, Osmanlı Müellifleri. İstanbul: Meral Yay.

839’da (1435-36) Akhisar’ın Göl Marmarası veya Marmaracık köyünde doğdu. İlk öğrenimini muhtemelen bir Halvetî şeyhi olan babası Îsâ Halîfe’den gördü. Zâhirî ilimleri tahsil ettikten sonra, Uşak’ın Kabaklı köyünde irşad faaliyetinde bulunan Halvetî şeyhi Alâeddin Uşşâkī’den feyiz aldı; sülûkünü tamamlayarak Manisa’ya gitti ve orada müridlerini irşad etmeye başladı. Bir ara İstanbul’a da giderek tarikatlar arasındaki ihtilâfları bir sonuca bağladı (bu ihtilâfların neler olduğu konusunda kaynaklarda bilgi yoktur); bu sebeple kendisine Yiğitbaşı (Fete’l-fityân, Ebü’l-fityân) lakabı verildi. Şeyhi Alâeddin Uşşâkī’nin vefatından sonra onun yerine geçti. Manisa’nın merkezinde çeşitli camilerde sürdürdüğü irşad görevine daha sonra defnedildiği Seyyid Hoca mahallesindeki türbesinin yanında bulunan tekkesinde devam etti. Zamanla yıkılan ve kaybolmak üzere olan bu tekkenin yerine bugün onun adına kurulan Yiğitbaşı Vakfı tarafından bir mescid inşa ettirilmiştir.

Yiğitbaşı Ahmed Şemseddin’in kurucusu olduğu Ahmediyye tarikatı Ramazâniyye, Sinâniyye, Uşşâkıyye ve Mısriyye adıyla dört kola ayrılmıştır (bk. AHMEDİYYE).

Eserleri. 1. Câmiu’l-esrâr. Sıfâtullah, mürşid-i kâmil, mahabbetullah, âlem, tecellî ve rü’yetullah, nefis gibi konuların işlendiği manzum bir eserdir (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 233/1, Hüsrev Paşa, nr. 182/2; İÜ Ktp., TY, nr. 317, 2311).

2. Risâle-i Tevhîd. Allah’ın peygamber ve kitap göndermekteki maksadının ne olduğu hususunu açıklamakla başlayan eser itikad, şeriat, mâye, telkin, zikir, tevhid, hakāik-ı insân, ervah ve enfüs, vâkıat, rü’yet-i enbiyâ, tecelliyat ve ilm-i hikmet konularını ihtiva eden mensur bir eserdir (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 438; Lâleli, nr. 1371).

3. Keşfü’l-esrâr. Müellif Câmiu’l-esrâr ve Risâle-i Tevhîd adlı eserlerinde genişçe ele aldığı konuları burada müridlerin anlama ve öğrenmelerini kolaylaştırmak gayesiyle mensur olarak ve kısaca yeniden kaleme almıştır (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 2331/2, 2555/2; Nuruosmaniye Ktp., 1793/2; İÜ Ktp., TY, nr. 317).

4. Ravzatü’l-vâsılîn. Allah’ın birliği ve mahlûkatı yaratması ile ilgili bölümün ardından tevhid hakkında çeşitli sorular sorulmuş ve cevaplar verilmiştir. “Fî beyâni ta‘birâti’l-vâkıât” adını taşıyan bölümde ise rüya tabiri ile ilgili meseleler üzerinde durulmuştur. Hâtırat ve ilhâmata dair olan eserin son bölümü yine soru-cevap şeklinde tertip edilmiştir (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 2628, 2645/1; İÜ Ktp., TY, nr. 9774/4, 317/1).

5. Atvâr-ı Seb‘aSâlikin seyrüsülûk sırasında aşması gereken merhaleleri açıklayan bir eserdir (Süleymaniye Ktp., Hekimoğlu Ali Paşa, nr. 438/9; Şehid Ali Paşa, nr. 2820/7; Hacı Mahmud Efendi, nr. 2688/5).

6. Risâletü’l-hüdâ. Tasavvufî nasihatlerden ibaret bir eserdir (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 2688/6).

7. Kenzü’l-hakāyık. Allah’ın sıfatlarıyla ilgili bir eserdir (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 2688/4).

8. Hurde-i Tarîkat. Tarikat âdâbı ile ilgili beş varaklık bir eser olup tek nüshası Süleymaniye Kütüphanesi’ndedir (Hekimoğlu Ali Paşa, nr. 438, vr. 385-390).

9. Tabakātü’l-evliyâRicâlü’l-gaybı temsil eden abdal, evtâd, gavs, ahyâr vb. hakkında bilgi veren yedi varaklık bir risâledir (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 2745).

10. Mukaddimetü’s-sâliha. Bu eserde Ehl-i sünnet, müttakiler, zâhidler, bâtın ulemâsı hakkında bilgi verildikten sonra şeyh ve müridlerin hallerinden bahsedilir. Eserin sonunda rü’yetullah ile ilgili bir bölüm yer almaktadır (Süleymaniye Ktp., Hekimoğlu Ali Paşa, nr. 438/10, Hacı Mahmud Efendi, nr. 2645/3; İÜ Ktp., TY, nr. 1886, 9774/3).

11. İrfânü’l-maârif. Zâhir ve bâtın ulemâsının irşad usullerinden, şeriat, hakikat ve tarikata uygun tavırlardan bahseder (İÜ Ktp., TY, nr. 317/6).

Ahmed Şemseddin’in bu eserleri dışında Bahreyn-i Aşk (Millet Ktp., nr. 1335/8); Fütüvvetnâme (Süleymaniye Ktp., Hekimoğlu Ali Paşa, nr. 438/9; Hacı Mahmud Efendi, nr. 2688/4) ve Silsile-i Ehl-i Tarîkat (Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendi, nr. 2745/1) adlarında üç risâlesi daha vardır.


BİBLİYOGRAFYA

Harîrîzâde, Tibyân, I, vr. 53a-65b.

Hüseyin Vassâf, Sefîne, IV, 156-157.

Mehmed Sâmi, Esmâr-ı Esrâr, İstanbul 1316, s. 35.

Osmanlı Müellifleri, I, 197.

Tomar-Halvetiyye, s. 91.

Mehmet Akkuş, “Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddin-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri”, İlim ve Sanat, sy. 21-22, İstanbul 1988, s. 29-33, 60-63.

Bu madde TDV İslâm Ansiklopedisi’nin 1989 yılında İstanbul’da basılan 2. cildinde, 135-136numaralı sayfalarda yer almıştır. Matbu nüshayı pdf dosyası olarak indirmek için tıklayınız

 

Sende Yorumla...
DİĞER HABERLER
şişli escort sisli escort merter escort istanbul escort izmir escort
escort ankara